Søsterværk

ET NYT FORMAT ER SKABT

På Betty Nansen Teatret har vi skabt et nyt format kaldet Søsterværker. Søsterværkerne er skabt med udgangspunkt i teatrets forestillinger og er ofte andre formater og genrer end en traditionel teaterforestilling. De kan være iscenesatte film, happenings, events eller koncerter, som arbejder med de samme tematikker som moderværket, men åbner for nye og andre stemmer eller perspektiver. Søsterværkerne er små værker i sig selv, og vil ofte række ind i andre sfærer end teatrets egen.

Hvorfor laver vi søsterværker til forestillinger?

Scenekunst er en sanselig og mangfoldig kunstart, som taler til os i kroppe, ord, musik og billeder. Betty ønsker derfor, at flere mennesker skal opleve scenekunst, og at scenekunsten kan udkomme på nye og andre måder end i en teatersal. Søsterværkerne er en måde hvorpå vi kan sætte scenekunsten og kunstnerne fri til at afprøve nye formater. Vi håber, at søsterværkerne kan finde og tale til et publikum, som vi ikke tidligere er nået frem til.

Hvordan kan man opleve søsterværkerne?

Publikum kan opleve søsterværkerne uafhængigt af moderværkerne, men hvis man oplever begge, vil man forhåbentligt kunne se, at værkerne taler med hinanden.

Et godt eksempel er EDWARD II. Et queer kongedrama som Marlowe skrev i 1500-tallet, og som vi opfører på Betty Nansen Teatrets gamle smukke scene i en hel ny fortolkning. Søsterværkerne til EDWARD II er fem korte dokumentaristiske kortfilm, hvor vi møder nutidens queer-personer, og et Ball i EDWARDS scenografi, hvor vi på Betty Nansen Teatret overdrager scenen til Ball-miljøet for en aften.

Alle værkerne undersøger, hvordan det er at være queer, og hvad der sker, når nogen udfordrer de dominerende normer og rammer. Men de gør det på hver deres måde og med forskellige blikke og stemmer. Tilsammen bliver værkerne flerstemmige og kommunikerer med hinanden over tid og gennem mennesker og kunst.

 

Søsterværkerne er muliggjort gennem støtte fra Bikubenfonden