06. februar 2024

INSTRUKTØRENS ARBEJDE I TVÆRÆSTETISK SAMSKABELSE

Hvordan ser den gode instruktøruddannelse ud? Hvordan laver man politisk kunst i dag? Hvad er instruktørens rolle i tværæstetiske kollektive processer? Det og mere får du svar på her i BETTY UDVIKLERs samtale med instruktør Amanda Linnea Ginman

Hvad kendetegner en god scenekunstnerisk uddannelse?

Jeg tror, jeg vil svare: Et trygt og et krævende sted, hvor du som studerende får ro og rammer til at skabe og eksperimentere, mens nogen både holder dig, så du bliver modig, men samtidig bliver ved med at videreudvikle dine værker, på en kritisk, konstruktiv og generøs måde.

De undervisere der har givet mig mest, er dem der selv laver kunst og lyser af det, men som samtidig er virkelig dedikerede til at give deres viden fra sig – og ikke mindst fulde af kærlighed til den udviklingsproces, som eleverne gennemgår.

Det har ikke altid været på uddannelsen, jeg har mødt de mennesker. Det har i den grad også været mere erfarne kollegaer eller yngre kollegaer, der har haft lyst til at dele ud af deres kunstsyn. Derfor tænker jeg, at det også er vigtigt, at der på en god scenekunstnerisk uddannelse bliver fremdyrket kærlige og tillidsfulde relationer eleverne indbyrdes. Meget sker i dét rum, jo.

Hvor er du uddannet fra og hvordan vil du karakterisere uddannelsens profil?

Jeg har en Bachelor i Teatervidenskab og kunsthistorie, men vidste altid at jeg ville være kunstner, så imens jeg gik på universitet, var jeg instruktørassistent rundt omkring. Bagefter tog jeg en Master på Teaterhögskolan i Malmö. Min familie er fra den svensktalende minoritet i Finland, så mit uddannelses-søgefelt var på den måde udvidet, og jeg ville gerne uddanne mig et sted, der havde et internationalt udblik.

Jeg gik på hold med en anden instruktør, to dramatikere og to skuespillere, der alle arbejdede med en auteur-tilgang. Det vil sige, at alle ønskede at arbejde udover sit eget felt og at udvikle en selvstændig kunstnerisk metode. Skolen slog sig også op på en stærk filosofisk overbygning – hvad vil værket?

Vi blev opfordret til kritisk tænkning og at udfordre vores egen form. Uddannelsen var meget praktisk orienteret. Vi lavede flere produktioner selvstændigt og i samarbejde med forskellige teatre, men havde også et stærkt teoretisk-metodisk spor med fokus på kunstnerisk forskning og en international profil:

Vi var en del i udlandet, blandt andet i Budapest på workshop-seminar med scenekunstelever fra en bred vifte lande i Europa, på et forløb på Khio i Oslo, på et forløb på ”August Everding Akademie” i München og på research-tur i Californien. Det var en kæmpe oplevelse i løbet af de to år at blive bragt så meget i kontakt med andre unge kunstnere udenfor Danmark.

Amanda Ginmans blå bog

Sanselige, komplekse og feministiske iscenesættelser, et æstetisk formsprog der kombinerer skuespil og dans samt en flerstemmighed af metoder er noget af det, der kendetegner Amanda Linnea Ginmans praksis.

Ginman er instruktør med en Master in Fine Arts in Theatre (Directing) fra Teaterhøjskolen i Malmø samt en BA i Teater og Performancestudier fra Københavns Universitet. Hun står blandt andet bag forestillingerne Når vi døde vågner (2021) på Aarhus Teaters Studio scene og Teater Zeppelins Mio, Min Mio (2020). På Betty Nansen Teatret har hun instrueret Mørkt forår (2022) og Alice (2023).

I 2023 vandt hun sammen med koreografisk instruktør Sebastian Kloborg en Reumert for Bedste Instruktør for Mørkt Forår. Det er første gang en duo har vundet i kategorien.

Hvilke teknikker og metoder tilegnede du dig på skolen, som du anvender i dag?

Min metode er sammensat af hvad man kunne kalde noget Stanislavski-agtigt, som er forankret i dramatiske situationer, der giver klare rammer og situationer for skuespillerne at handle i og så en mere kompositorisk tilgang, der tænker forestillingens helhed som et partitur, hvor virkemidlerne væves sammen, mere som noget sideordnet end som noget ifht. hinanden rangeret. Jeg tænker altså ikke: Tekst er vigtigst, dernæst kommer lys. Jeg tænker de to elementer, som materialer, der forløses i mødet med hinanden. Det lyder basalt, men det var først, da den ligestilling gik op for mig, at mine forestillinger fik kraft.

I arbejdet med skuespillerne, forsøger jeg at skabe et formsprog, der er forankret i en psykologisk bund, men som gestaltes mere abstrakt. De abstraktioner over et materiale, som det er muligt at skabe i et teaterrum, er meget vigtige for mig. Det kan føles som en nærmest okkult proces, når det der fylder os op indvendigt, får en form udenfor os selv igennem kunsten.

Et centralt spørgsmål for mig er: Hvordan sætter vi stoffet i spil på en reel måde med virkelige mennesker, der står og kalder ud i rummet? Film og litteratur gør mange ting bedre end teatret, så hvad kan teatret særligt?

Teatret er et ritual i sig selv, hvor vi forbinder os med noget sandt, når det lykkes. Det er sådan, man er gået til det, når man kigger på det ældste teater, der er lavet. Det er en rituel handling, hvor vi på en eller anden måde sammen fremmaner det tredje.

Jeg oplever, at vi er vant til at se verden fremstillet rigtig meget igennem postulerede objektive blikke, f.eks. på en nyhedsflade.For mig er kunsten det rum, hvor verden sies igennem det menneskelige. Jeg er meget optaget af, hvordan kan vi arbejde ekspressivt.Hvordan kan teatret blive et ritual, der fremmaner vores oplevelse af en virkelighed på scenen?

Amanda Ginman instruerer Mørkt forårs skuespillere og dansere

Hvorfor er kombinationen mellem dans og skuespil interessant?

Det har været meget inspirerende for mig at arbejde sammen med Sebastian Kloborg og alle de dygtige dansere vi har haft i vores processer på Betty. Jeg har lært meget om at arbejde fra et udelukkende kropsligt udgangspunkt og så ind i et materiale, der f.eks. har været litterært eller psykologisk. At være en del af Sebastians metode, har været den omvendte bevægelse, sådan rent metodisk, end det jeg beskriver ovenfor. Sebastian kunne tage en bevægelse, eller en fysikalitet, han fornemmede som stemning eller energi i materialet, fremelske et fysisk formsprog og så først efterfølgende satte vi det i relation til dramatiske situationer i fortællingen.

At det kunne lade sig gøre, er for mig et bevis på, at dans ikke er en metafor for noget andet, men er en læsning af et materiale i sig selv. Det har gjort mig meget ydmyg og forelsket i kunstarten.

I arbejdet med både Mørkt Forår og Alice, arbejdede vi med en metode, hvor vi udvalgte noget tematisk fra bøgerne og lod performerne improvisere henover det. På den måde kunne vi bruge improvisation til at finde indgange til materialet og det umiddelbare møde mellem krop og tekst.

En stor del af fortællingen om pigen i Mørkt Forår er hendes forhold til objekterne, der er okkult, og som hun tillægger et magisk potentiale; meget af hendes virkelighedsoplevelse fremmanes ud af disse objekter. Vi havde særligt to objekter i spil, som vi arbejdede omkring: Tyggegummi og ferskner. Det blev meget grundlæggende for forestillingen, at dens virkelighedsrum katalyseredes udad disse konkrete objekter; hun tog en bid af en fersken og denne bid af en fersken, var en sanselig portal ind til et begærs-rum, der gestaltedes helt konkret på scenen, som et skift i lyd og lys.

Hvordan strukturerer du arbejdet?

Det er ret forskelligt fra arbejde til arbejde og om jeg arbejder sammen med en med-instruktør eller ej, der også har en proces, som Sebastian f.eks. har.

Hvis vi arbejder ud fra et manuskript, starter vi med at læse teksten. Dernæst begynder vi at åbne det op igennem improvisationer, der enten har at gøre med konkrete hændelser i manuskriptet, eller som er mere tematisk afledt. Jeg oplever, at når denne metode virkelig giver noget, så er det med til at gøre at hele holdet ligesom bliver smidige ind i et kollektivt formsprog, der er særegent for den specifikke forestilling og som vi så senere i prøveforløbet, kan skabe indenfor som fisk i vandet.

Til sidst begynder vi at komponere elementerne sammen; lys, lyd og scenografi kommer på. Den sidste del af et forløb, er for mig meget gennemspilningsbaseret.

I 2023 vandt Sebastian Kloborg og Amanda Ginman Reumert for Bedste Instruktør(er) for deres forestilling Mørkt forår

Har du særlige inspirationskilder?

Jeg så et Milo Rau værk på Shaubühne: Compassion. The History of the Machine Gun. En skuespiller stod med en maskinpistol og talte om, hvordan hun skød – derfor blev det farligt. Ikke fordi volden udspillede sig på scenen, men fordi potentialet gjorde luften tyk i rummet. Om lidt kunne hun skyde. Da hun lagde maskinpistolen væk på scenen, kunne jeg mærke luften forandre sig i rummet. Den ladning jeg havde mærket, synes jeg er fascinerende. Det er jo en ladning, der ikke handler om, hvad der er blevet udpenslet på scenen, men om hvordan de performative handlinger på scenen har katalyseret en forventning inde i publikum.

Lige nu, er jeg ved at skrive et værk, hvor jeg meget inspireret af kunstnere Florentina Holzinger, Ana Mendieta, Tracy Emin og Sophie Calle. De bruger det private, hvad enten det handler om deres krop eller deres privatliv, som redskaber til at fortælle noget alment menneskeligt. Jeg er meget optaget af den vej lige nu; igennem det selvoplevede og ud i det universelle.

Hvilken rolle spiller kollektiv samskabelse for dig?

Kollektiv samskabelse betyder alt for mig. Når samskabelse løfter sig, sker der noget, der er større end mig selv og os alle sammen som individer. Det bliver et magisk og krævende samspil, der kan udrette vilde ting i en verden, hvor vi er vant til at skulle præstere som individer.

Samskabelse handler ikke om, at vi skal udviske vores individualitet eller at alle skal være helt enige hele tiden. Det handler om summen af dem vi er som kunstnere. Når vi alle retter blikket mod samme koncept, kan det blive noget meget stort.

Det er et enormt privilegie for mig at blive frisat fra mig selv og være så forbundet med andre kunstneres energier.

Hvad er den gode leder?

Jeg tænker, at det er godt at være én der viser vejen, kan skabe overblik og klarhed, når det er nødvendigt for processen, men det vigtigste er at kunne træde tilbage og lytte til materialet og de andre kunstnere i processen.

Måske vil jeg sige: Den gode leder skaber rammer for et rum, hvor alle er i det samme og kommunikerer gennem materialet. Den gode leder skaber et godt arbejdsrum, hvor det er trygt at eksperimentere, at være ambitiøs og at fejle. Det er noget jeg tænker meget over, hvordan jeg gør og hele tiden arbejder på at blive bedre til.