Vi følger ikke reglerne

Tekst

Lise Benthin Præstgaard

Video og foto

Daniel Bødker Sørensen

På Betty Nansen Teatret skaber vi scenekunst, men vi elsker også at udvide rammerne for, hvad et teater kan – og danne ramme for kunsten, bogstaveligt talt! Derfor har vi genoplivet en Betty Nansen Teatret-tradition, hvor vi arbejder tæt sammen med tidens dygtigste kunstnere om en kunstplakat, der skabes med helt frie rammer af en udvalgt billedkunstner. I år har vi valgt Gudrun Hasle, som har lavet en plakat inspireret af vores første forestilling i sæsonen – ALICE.

KUNSTPLAKAT #6 AF GUDRUN HASLE

Gudrun Hasle har brugt stof fra kostumerne til plakaten. Du kan blandt andet spotte.....

blåt fra Alices kjole......

hvid pels fra kaninens hoved....

rødt velour fra kaninens træningsdragt....

og bogstaver ud af dronningens korset.


Gudrun, Alice og Betty følger ikke reglerne

Hvad er dit forhold til Alice i Eventyrland?
Det er en af de mest inspirerende bøger, jeg kender, fordi den indeholder så meget. Det er eventyrsudgaven af Kafkas Processen, reglerne skifter hele tiden, og det har jeg altid fundet ekstremt fascinerende. Før jeg blev inviteret til at lave plakaten, har jeg lavet flere skitser og ideer til udstillinger baseret på Alice i Eventyrland. Det er en virkelig spændende verden, og så er den super visuel med en lille pige, der løber rundt i en eventyrverden.

Hvorfor har du altid fundet de skiftende regler i Alice i Eventyrland fascinerende?
Det minder mig om, da jeg blev teenager, og min verden ændrede sig. Pludselig er man et seksualiseret objekt, uden man forstår det, fordi man ikke er klar. Den samme fornemmelse af at reglerne skifter og man ikke ved, hvor de er, finder jeg i Alice i Eventyrland. Pludselig vokser hun og bliver stor, og det næste øjeblik er hun lille igen. Alice prøver at forholde sig til omverdenen og de diffuse, skiftende regler, men har svært ved at finde logikken. Det synes jeg, er vildt fascinerende. Jeg kan genkende følelsen af ikke at være tilpas i sin egen krop, og at folk stiller krav, som man ikke forstår.

Reglerne går igen i teksten på plakaten – hvorfor har du valgt den sætning?
Det er en sætning, der ligger mig nær, og som jeg hele tiden vender tilbage til i min praksis. Som moderne menneske halser man efter nogle krav, regler og forventninger, som man gerne vil overholde, men ikke kan finde ud af, hvad er. Ideen om perfektion synes jeg er fascinerende, og det kan ændre sig alt efter hvilket regelsystem, du bevæger dig i. Man er både med til at definere, hvad det perfekte ideal er, og til at kæmpe for at leve op til det. Jeg synes, systemerne er interessante, og jeg vil ikke skrive dem ud, men tale om, at reglerne er svære at følge. Jo mere bevidst man er om reglerne, og at det er nogle, vi selv er med til at definere, jo mere kan man agere inden for dem.

Apropos regler, så er der mange regler i sproget, f.eks. retstavning. Det forholder dine værker sig til.
Jeg er ordblind, og har jeg valgt at sige, at det er en del af mig. Når jeg laver kunst, giver det mening, at jeg skriver på den måde, jeg bedst kan, uden at jeg skal ændre på det. Sproget betyder meget for mig, for ting der er svære, fylder tit meget i ens hoved. Da jeg gav mig selv lov til ikke at gå op i, om ord var stavet rigtigt eller ej, udviklede mit sprog sig, og jeg begyndte at bruge det i mine værker. Det har også stor betydning for publikum, for pludselig skal de stave sig frem, de kan næsten blive helt pinlige på mine vegne, for nogle synes, at stavefejl er helt forfærdelige. Stavefejl råber sindssygt højt, de aktiverer rigtig mange følelser i folk. Fra at det har været noget af det mest smertefulde og pinlige for mig, er det nu blevet til en kraft et være ordblind. Hvis jeg laver et værk uden stavefejl nu, bliver folk nærmest sure!

Hvordan er din ordblindhed blevet en kraft?
Folk læser hurtigt og ser tusindvis af billeder om dagen uden at lægge mærke til dem. Det gør de heller ikke med kunst. Men i det øjeblik folk skal stoppe op og læse langsomt, skal de også opleve værket langsomt. Så kan jeg fange deres bevidsthed på en helt anden måde, og det synes jeg er en superkraft. Værket vinder ved at jeg gør noget, der er forkert, det er ret fantastisk. Det er som med magtstrukturer, tingene kan ændre sig, og det er på mange måder empowering.

 

Du bruger dig selv i dine værker, og kalder din kunst for bekendelses-kunst, hvorfor det?

Det var et bandeord i gamle dage, det blev kaldt navlepilleri, og hvis du sagde feminisme, blev du sat i skammekrogen. Men det skifter nu, bekendelseskunst er empowering, fordi du kan se, hvad der foregår. Jeg vil gerne snakke til hr. og fru Danmark. Folk kan læse min tekst og tænke: ”sådan har jeg det også” eller ”sådan har jeg haft det”. Det giver mening for mig. Ellers ville jeg bare sætte mig ind på et museum og gemme mig væk og kun snakke til mine kollegaer, og det synes jeg er kedeligt.


Stavefejl
råber
sindsygt
højt

Gudrun Hasle


Hvordan er du gået til opgaven efter du blev kontaktet af Betty?
I 2019 lavede jeg et værk med et hus med arme, der handlede om moderskab og fornemmelsen af, at man kan være fanget i et hjem, og at man skal have styr på hjemmet. Motivet om at blive for stor til huset har jeg fra Alice i Eventyrland, det er en af de mest fascinerende og spændende motiver i bogen. Jeg vidste fra starten, at det var det motiv, jeg ville lave. Det gav sig selv, da jeg så en af de tidlige prøver med holdet, hvor de lavede kongens efterfølger for at udvikle en koreografi. Det var sjovt at se, hvordan kropsdelene bevægede sig rundt. Efter jeg så moodboards til forestillingen, synes jeg, det kunne være interessant at lægge vægten på det seksuelle og følelsen af at være fanget i sin krop. Først havde jeg tænkt, det skulle være meget mere stift, men så fandt jeg ud af, det kunne være sjovt, hvis benet blev mere indbydende.

Hvordan indbydende?
Man kan være indbydende uden at være klar over det. Hvis du i gamle dage viste en ankel, var du simpelthen så fræk. Men man er nødt til at løfte kjolen for at gå op ad trappen. Benet inviterer, men det er måske ikke en bevidst invitation. Brystet stikker ud, så hun kan ikke passe på det. Og så syntes jeg, det kunne være sjovt at lave et øje, hvor det både kan være kaninens øje og Alices øje. Bliver man overvåget eller ej? Her ligger en tvetydighed, og det er for mig et symbol på Alice i Eventyrland.

Hvor kommet stoffet fra?
Jeg fik kostumedele fra skræddersalen, det var vildt fedt, for det er første gang, jeg arbejder på den måde, og det definerede, hvad jeg kunne lave. Jeg fik en bid af Alices kjole og andre kostumedele, jeg synes var fine. Det var sjovt, for da jeg skulle bruge noget til hud, svarede skrædderne: ”her er noget hud.” Det er ikke alle delene, jeg ved præcis, hvor kommer fra, men det finder jeg ud af til premieren, det bliver sjovt at se.


Nål, tråd og operationsar

Alice var et oplagt et motiv, for jeg kan lave en liste over værker, jeg har lavet, som er inspireret af Alice.

Alice var et oplagt et motiv, for jeg kan lave en liste over værker, jeg har lavet, som er inspireret af Alice.

Når jeg syr i det her stof, ligner det operationsar. Det er egentlig meget passende, når det er fra dronningens kostume.

Når jeg syr i det her stof, ligner det operationsar. Det er egentlig meget passende, når det er fra dronningens kostume.

Når jeg syr i det her stof, ligner det operationsar. Det er egentlig meget passende, når det er fra dronningens kostume.


Se hele samlingen af kunstplakater

Kunstplakaterne fra tidligere sæsoner byder på værker af Mie Olise, Søren Behncke, Anika Lori, Morten Schelde og Emily Gernild