VÆGGEN: Postapokalyptisk totalinstallation
Hvordan skabes en performativ postapokalyptisk totalinstallation? Hvordan overlever et menneske alene i naturen? Kan man arbejde i en scenografi af støv? Hvordan gøres lyd til en central medfortæller? Det testes alt sammen under workshopforløbet på Væggen
OM WORKSHOPPEN
Holdet bag & workshopperiode
MEDVIRKENDE
Christine Albeck Børge
ROMAN AF
Marlen Haushofer
DANSK OVERSÆTTELSE
Anneli Høier/Gyldendal
DRAMATISERET AF
Karen-Maria Bille
INSTRUKTION
Anna Balslev
SCENOGRAFI
Jonas Fly
LYDDESIGN
Asger Kudahl
LYSDESIGN
Christian Alkjær
KOREOGRAFI
Esther Wilkinson
WORKSHOPERIODER
WORKSHOPPERIODE #1 25. juni 2022 WORKSHOPPERIODE #2 30. august 2022 WORKSHOPPERIODE #3 13-16. september 2022
En kvindelig robinsonade: Depression eller frigørelse?
Væggen (1963) er en kvindelig robinsonade-fortælling skrevet af Marlen Haushofer. Vi følger en navnløs midaldrende kvinde, der tager op i en jagthytte med et vennepar. Parret går på en kro i en nærliggende landsby og kvinden er ladt tilbage med jagthunden, Luchs. Næste morgen er parret ikke kommet tilbage. Da hun går ud for at lede efter dem støder hun pludselig ind i en uigennemtrængelig væg af glas, der omgiver hende. Hun er fanget og verden udenfor er frosset i tid. Den nye postapokalyptiske livsomstændighed katapulterer kvinden ud i en ensom kamp for overlevelse, hvor hun langsomt går mere og mere i et med naturen og dyrene: Hunden, en kat, en ko og en kalv. Afskåret fra civilisationen og andre mennesker skærpes kvindens taktile sansninger. Tomheden og lydløsheden fylder. Som kvinden formulerer det: ”Jeg er den eneste uro i skoven”.
Forestillingens kunstneriske hold består af instruktør Anna Balslev, scenograf Jonas Fly og lyddesigner Asger Kudahl. Dramaturg Karen Maria Bille og Anna Balslev har dramatiseret romanen. På scenen står Christine Albeck Børge som kvinden. Under både dramatiseringsproces og workshopforløb har holdet arbejdet med et fokus på tematikker og deres selvstændige fortolkning af romanen. De har desuden udviklet og testet ideer til scenografi og lyddesign.
På workshops vendes de to overordnede tolkninger af romanen: Generelt set fortolker den ældre generation romanen som en kvinde med en depression, hvorimod den yngre generation tolker den som en øko-feministisk fortælling om kvindelig frigørelse. For at skærpe holdets egen fortolkning af romanen diskuterer og improviserer de over hvordan kvinden overlever og hvad der driver hende. Det testes blandt andet, at Christine Albeck Børge starter med at improvisere over at kvinden ikke kan malke en ko: ”Jeg ved ikke hvordan man malker en ko. ”Jeg ved ikke hvordan man malker en ko”, messer hun igen og igen. Dette anslag for fortællingen bliver en central fortolkningsnøgle: Med denne start bliver forestillingen en udviklings- og forvandlingsrejse om et menneske, der ikke tror hun kan noget til en kvinde der formår at overleve på egen hånd. Modstanden er hendes egen bevidsthed om at hun ikke duer til noget alene. Sindet siger: Jeg kan ikke lave en kartoffelmark. Men hun lærer det. Hun bliver til instinkt og krop. Sindet forsvinder, og der er sjæl og krop tilbage. Holdet peger samtidig på at kvinden måske har været i dvale hele sit liv, derfor er væggen kommet, og så tvinges hun ud af dvalen. Det er derfor ikke kun en sørgelig fortælling, men også en fortælling om et menneske der lærer at være sig selv og ikke behøver anerkendelse for at være til. Det er en sejr at hun kan, men samtidig er det trist idet alle mellemmenneskelige relationer er fraværende. Har man mistet sin menneskelighed, hvis man ikke har brug for andres anerkendelse mere? Eksisterer vi udenfor den Andens blik?
”Jeg har ikke brug for mit ansigt mere”
Holdet taler om ængsteligheden, angsten, paranoiaen og ensomheden i at der opstår en verden, hvor mennesket står alene uden en modtager. Kvindens råb er ligegyldigt, der er ingen modtager. At græde alene, at skælde ud uden nogen hører det, ingen kommer til at vide det. Det er ligegyldigt. Hvis man er i verden uden ens narrativ, hvem er man så? En krop og nogle celler. Hun er i verden uden hendes narrativ. Holdet taler om, at kvinden refererer til sit ansigt i romanen, selvom ingen kan se det, der er ingen spejle og ingen at spejle sig i. På et tidspunkt siger kvinden: ”Jeg har ikke brug for mit ansigt mere”.