Queer-feminisme, fysik og flerstemmighed i EDWARD II
Hvad sker der, når den person, der har den øverste magt og skal håndhæve normerne selv afviger fra de normer? Hvorfor er hadforbrydelser mod homoseksuelle stadig en realitet i dag? Og hvilke gruppedynamikker er der på spil i magtens centrum? Det undersøges på workshoppen til EDWARD II
OM WORKSHOPPEN
MEDVIRKENDE
Peter Plauborg, Simon Bennebjerg, Maria Rossing, Mikkel Arndt, Thorbjørn Hedegaard, Asbjørn Krogh Nissen, Xenia Noetzelmann, Johanne Louise Schmidt, Ena Spottag, Line Felding
TEKST
Christopher Marlowe, William Shakespeare, Tom Silkeberg
OVERSÆTTELSE
Niels Brunse
BEARBEJDELSE
Tom Silkeberg, Elisa Kragerup
INSTRUKTION
Elisa Kragerup
SCENOGRAFI
Karin Gille
KOSTUMEDESIGN
Maja Mirkovic
KOMPONIST
Line Felding
LYSDESIGNER
Christian Alkjær
KOREOGRAFISK KONSULENT
Signe Fabricius
WORKSHOPPERIODE
5 dage i juni 2023
PREMIEREDATO
18. januar 2024
TEKST AF
Mette Tranholm
Flerstemmighed
Christopher Marlowe skrev i 1592 tragedie-dramaet EDWARD II baseret på den sande historie om den engelske konge Edward II (1284-1327). Da hans far, den krigsstærke arketypiske konge Edward I dør, arver Edward tronen, en krig, et land i krise og hele adlens tårnhøje forventninger til hans lederskab. Edward er imidlertid hverken handlekraftig eller interesseret i magten, han er nemlig forelsket og sender i stedet bud efter sin mandlige elsker Gaveston, hvilket får fatale konsekvenser for dem begge.
Det kunstneriske hold der skal samskabe dramaet, er instruktør Elisa Kragerup, scenograf Karin Gille, kostumedesigner Maja Mirkovic, dramaturg Tom Silkeberg og ti performere på scenen: Peter Plaugborg, Simon Bennebjerg, Ena Spottag, Maria Rossing, Mikkel Arndt, Johanne Louise Schmidt, Asbjørn Krogh Nissen, Xenia Noetzelmann, Thorbjørn Hedegaard samt musiker og komponist Line Felding.
Workshopformatet giver tid, rum og mulighed for, at alle stemmer og fagligheder kan byde ind. Som en del af holdets tværæstetiske koncept er den originale tekst skåret ind til benet, så der er plads til en flerstemmighed af musik, billeder, kroppe og ord. Improvisation er en central metode til at generere materiale kollektivt, og på workshoppen improviserer holdet over værkets centrale tematikker.
Fotos fra workshop. Af Catrine Zorn
Normer og afvigere
Den første workshopdag italesætter Kragerup de centrale tematikker:
”Værket bryder gennem tiden på tværs af århundreder: Edwards historie udspiller sig i starten af 1300-tallet, men homofobi og hadforbrydelser er stadig en realitet i dag. Vi ønsker med vores forestilling ikke bare at genskabe dramaet, men at diskutere emnet. Vi bevæger os med materialet ind i queer-feltet, så længe vi er åbne og nysgerrige, så vær ikke bange for at sige noget forkert i vores arbejde med stoffet. Et af værkets store spørgsmål er: Hvad sker der, når den person, der har den øverste magt og skal håndhæve normerne selv afviger fra de normer? Når den som har levet som minoritet bliver ’majoritet’. Buen spændes op mellem mennesket og systemet. Normer og afvigere. Den gamle verden og den nye verden. Først forsøger adlen at acceptere Edward som den nye konge og Gaveston som hans tætteste rådgiver. Men da Edward II ikke lever op til deres forventninger til en patriarkalsk alfahan konge, vender de sig imod ham”.
Til workshoppen stiller Kragerup en improvisationsopgave til skuespillerne, der skal vise dette skift i adelens loyalitet: Edward og Gaveston befinder sig på en romantisk eng, og de andre spiller hjorte, der drikker vand ved et vandhul i nærheden. Opgaven går ud på at lave et skift fra byttedyr (hjorte) til rovdyr (hundekobbel). Det bliver til en improvisation, hvor det er uhyggeligt at se, hvordan de først hopper blidt omkring Edward og Gaveston, som søde men vagtsomme hjorte, der spiser af parrets hænder. Men pludselig laver de et skift, hvor hjortene transformerer sig til rovdyr, der angriber dem og flår dem i stykker.
Når man ikke passer ind
Da Edward I dør, arver Edward II en krig og en adel, der har store forventninger til ham som en konge, der erobrer, kæmper og er gift med en fransk prinsesse. Edvard passer ikke til den rolle. Han er presset et sted hen, hvor han ikke har lyst til at være. Hvad gør man så? For at udforske dette stiller Kragerup skuespillerne en improvisationsopgave, hvor de iscenesætter et ’coming out moment’, hvor de gik mod normen og brød omgivelsernes forventning til dem, men var sande overfor dem selv.
Holdet reflekterer over improvisationerne, der har rødder i deres egne liv: Hvordan opleves det at vise følelser og ømhed offentligt, hvis man kommer fra en familie, hvor det ikke er normen? Hvordan er det at gå til casting på en rolle, hvor de tydeligvis ønskede, at man var en helt anden type, end den man er? Holdet taler om, at det er vores fælles ansvar at huske og spørge i vores hverdag: Hvem er dette rum rart for? Måske er det rart for heteroseksuelle men ikke så rart for homoseksuelle? Måske er det rart for ekstroverte men ikke for introverte?