Mørkt forår
Der er intet så råt som en ung kvindes længsel
Info
08. september 2022 -
13. oktober 2022
1 time og 20 minutter
Mandag - fredag kl. 20
Lørdag kl. 16
forestillingen spiller ikke længere
Om forestillingen
En coming-of-age fortælling om at slynge sig mod verden, være i krig med sine egne dæmoner og forsøge at mætte en grådig længsel. En pige vokser op i en forstad til Berlin med en fjern far og et anstrengt forhold til sin mor.
En række voldsomme begivenheder medfører en brutal og tidlig afslutning på barndommen. Uden skam, og med stor vildskab, forfører hun os bestialsk triumferende ind i sin flugt fra sit klaustrofobiske barndomshjem og fortæller os sin historie fra en voldsom, indre forestillingsverden.
I Mørkt forår kombineres skuespil, dans og et nykomponeret lydunivers af Lydmor i en ny teaterform, hvor kroppe, musik og ord, sammen og ligestillet undersøger Unica Zürns ikoniske roman fra 1969.
Vær opmærksom på at forestillingen berører emner som overgreb, selvmord og indeholder eksplicitte seksuelle fantasier.
Mørkt Forår er skabt som en del af Betty Nansen Teatrets kunstneriske udviklingsprojekt kaldet BETTY UDVIKLER i samarbejde med Bikubenfonden. Her udvikles forestillinger på tværs af kunstarterne i workshopforløb med mange fagligheder. Mørkt Forår er udviklet i en samskabende proces med alle medvirkende. Du kan læse mere om tilblivelsen af forestillingen her.
Forestillingen er støttet af Statens kunstfond og Wilhelm Hansen Fonden
Mere om forestillingen
Holdet bag
Medvirkende
Mathilde Arcel, Peter Christoffersen, Marcus Alexander Roydes, Alma Toaspern
Roman af
Unica Zürn
Dramatiseret af
Amanda Linnea Ginman og Sonja Ferdinand
Instruktion
Amanda Linnea Ginman
KOREOGRAFISK INSTRUKTION
Sebastian Kloborg
SCENOGRAFI OG KOSTUMEDESIGN
Karin Gille
MUSIK OG LYDDESIGN
Jenny Rossander aka Lydmor
LYSDESIGN
Christian Alkjær
BESLYSNINGSMESTER
Fabian Carvallo
TONEMESTER
Troels Møller
LYDKONSULENT
Søren Knud
OVERSÆTTELSE
Steffen Skaarup, dansk forlag: Sidste Århundrede
Pressen skriver
-
“Følelsen af at have fået et sjældent kig ind i ukendt mørkeland hager sig fast.”
Politiken -
“I det hele taget mærker man, at forestillingens alternative udviklingsform over længere tid er resulteret i noget, der sjældent indfinder sig på samme måde på en dansk scene: et fælles, overbevisende, ekspressivt scenisk sprog.”
Berlingske -
“Mørkt forår er en modig opgave, der er forløst i et kompromisløst scenekunstnerisk svar, der står som et værk i sig selv.”
Iscene