KUNSTPLAKAT #8 Af Apolonia Sokol
INTERVIEW AF
David Pepe Birch
På Betty Nansen Teatret skaber vi scenekunst. Sådan skal det være. Men vi skal også kunne flere ting. For eksempel at udgive billedkunst. Derfor har vi genoplivet en Betty Nansen Teatret-tradition, hvor teatret arbejder tæt sammen med tidens dygtigste kunstfolk om en kunstplakat, der skabes med helt frie rammer af en udvalgt billedkunstner hvert år. Årets kunstner er polsk-franske Apolonia Sokol. Hun har skabt et værk, der falder gennem de sidste otte års Betty-historie med håndpukkede karakterer og udvalgte easter eggs
BLOD, DRAMA, OPRØR, STÆRKE FARVER, ANTI-MILITARISME, ANTIFASCISME
Mikkel Arndt som dronning Elizabeth den 1. af England i ORLANDO, 2018
Signe Egholm Olsen fra SORT SAMVITTIGHED #4, 2024
Kitt Maiken Mortensen og Stine Schrøder Jensen fra SPILLEREN, 2022
Nicolas Bro som kanin i ALICE, 2023
Simon Kongsted som præsten fra STOLTHED OG FORDOM, 2024
Mathias Bøgelund som Patroklos fra ILIADEN, 2023
Johanne Louise Schmidt som Maggie i KAT PÅ ET VARMT BLIKTAG, 2018
Hvilke overvejelser havde du, da du sagde ja til opgaven?
”Jeg er født i et undergrundsteater i Paris. Min mor var migrant og flygtning, og teatret blev livsnødvendigt for dem. Det var et folkeligt sted, hvor alle samledes: psykisk udstødte, sexarbejdere, gospelkoret om søndagen, antikoloniale aktivister, grønne politikere, feminister, queer-events, men også bryllupper, begravelser og fester. Alt det formede min barndom. Da min mor flyttede med mig til Danmark som otteårig, mistede jeg det univers. Men jeg husker tydeligt, da hun tog mig med på Betty Nansen i 2000 for at se Woyzeck af Tom Waits og Bob Wilson. Jeg var tolv år og følte mig kastet tilbage i mit element: blod, drama, stærke farver, oprør, antimilitarisme, antifascisme. Det blev afgørende for mig som kunstner, og jeg kan stadig mærkeinspirationen fra Bob Wilsons dramatiske minimalisme i mine værker i dag. Betty Nansen teatret har betydet utrolig meget for min opvækst.”
Vil du beskrive værket?
”Jeg vidste hurtigt, at plakaten ville blive den sidste under teatrets ledelse med Elisa Kragerup og Eva Præstiin. Det er dybt rørende at skulle male nogens sidste sæsons plakat. Lidt dramatisk er det også. Min første idé var at male et stort gruppemaleri af hele holdet, men i samarbejde med Elisa endte jeg med at portrættere karakterer fra de sidste otte år. Det blev til omkring 40 ansigter.”
Værket i proces
Jeg malededag og nattræt mensmilende
APOLONIA SOKOL
Hvordan har arbejdet med værket været?
”Dybt inspirerende og dybt følelsesladet. Jeg bliver intens, når jeg får lov til at række ind i min barndoms verden. Jeg elsker teater og teaterfolk. Teatret er et rum, hvor traumer bearbejdes, hvor oprør og fællesskab opstår, hvor fantasien vækkes. Hele processen har været båret af glæde. Jeg malede dag og nat, træt men smilende. Plakaten er et minde over de sidste otte år, en afslutning på en cyklus.”
Hvad skal man særligt lægge mærke til?
”Se efter de mange karakterer, som definerer de sidste otte år på Betty Nansen. Måske finder du også mig skjult et sted.”
Hvad har overrasket dig i processen?
”Hvor hurtigt det gik. Jeg var så glad for at male, at jeg næstenikke kunne stoppe. Alt blev båret af energi og glæde.”
Er der nogle karakterer, du er blevet særligt glad for?
“Jeg elsker dem alle som mine egne børn, men især æslet og kaninen, og også Alice og Sort Samvittighed.”
Har det påvirket dit kunstneriske udtryk at lave et værk specifikt til Betty Nansen og dets publikum?
“Helt klart. Det har vækket min stærke lyst til at arbejde mere med teater. Jeg kan høre publikum klappe, stå op, pifte og råbe ENCORE. Det er den energi, jeg drømmer om at være en del af igen.”
Har du personligt et særligt forhold til teatret som kunstart?
”Ja! Jeg vil have mere!”
Se hele samlingen af kunstplakater
Kunstplakaterne fra tidligere sæsoner byder på værker af Mie Olise, Søren Behncke, Anika Lori, Morten Schelde og Emily Gernild