”MAN SKAL KUNNE FLYTTE SIG DERUD, HVOR DET HELE FØLES FORKERT”
Astrid Elbo og Sebastian Kloborg er skolet i kontrol. De er begge fra den Kongelige Balletskole, og har lært at kontrollere kroppe og sind fra barnsben. Nu mødes de på Bettys scene i forestillingen I AM GOLD, der handler om, hvad kontroltab gør ved mennesker. Her taler de om det svære og det lykkelige i at give kontrollen videre.
AF DAVID PEPE BIRCH
FOTOS FRA PRØVERNE AF CATRINE ZORN
Astrid:
”Du har ligesom jeg gået på balletskolen. Du er nærmest vokset op i balletten, hvor dine forældre også var. Og så tog du springet væk. Hvordan føltes det?”
Sebastian:
”Jeg gjorde det – tror jeg – for ikke at miste kontrollen. Netop ved at give slip på den. Jeg havde set nogle omkring mig som var lidt ældre end mig, som nok havde drømt om at tage væk, men som ikke havde gjort det i rette tid. De blev i det trygge.”
Astrid:
”Følte du dig ikke tryg ved balletten?”
Sebastian:
”Jo i høj grad. Og det er jo både på godt og ondt. Vi er opvokset med, at vi ikke må begå fejl. Derfor er vi dårlige til at være forberedt på overraskelser. Være fleksible. Og det er ikke altid befordrende for kunsten.”
Astrid:
”Ja, vi er vokset op i meget kontrollerede rammer.”
Sebastian:
”Er det ikke også derfor, at du er her på Betty? Altså for at prøve at afsøge nogle andre muligheder?”
Astrid:
”Jo. Det handler om at komme et andet sted hen, hvor man ikke ved, hvordan tingene fun-gerer. At give slip på kontrollen– selvom det kan være utroligtsvært, så kan det også værehelt vildt tiltrækkende.”
Astrid om Sebastian
”Sebastian er VIRKELIG sej. Han er – apropos kontroltab – modig. Han tør kaste sig ud i alle
mulige ting. Han har altid været en forgangsperson i at gøre tingene på nye måder. Han er
meget 2022. Jeg ved ikke, hvordan jeg ellers skal sige det. Og så er han jo lige nogle år ældre end mig, så jeg lagde mærke til ham på skolen. Han var sådan en, alle pigerne var forelsket i ... i fjerde klasse.”