INDENFORSKAB Livslyd i 7 kapitler

I et samarbejde mellem Betty Nansen Teatret og Gadens stemmer har lydkollektivet XYZ Sound Collective samskabt et lydværk med 18 guider fra Gadens stemmer (formidlere med erfaring fra stofbrug, kriminalitet, hjemløshed og psykisk sårbarhed).

Lyden af indenforskab

Lydværket INDENFORSKAB – livslyd i 7 kapitler er et søsterværk til forestillingen Les Misérables. I prøvelokalerne har guiderne fra Gadens stemmer lyttet og sat lyd på deres hverdagsliv. Lydene er nu sat sammen i en elektronisk musik- og lydkomposition, der udkommer i forskellige offentlige byrum, startende ved dets lancering på Enghave Plads den 28. april, kl. 15.30-17.00.

Julie Holst Pedersen, projektleder Gadens stemmer, siger om processen:
At få lov at bruge vores stemmer i en legende og kunstnerisk kontekst har styrket følelsen af at høre til og et ”indenforskab” i Gadens Stemmer. Det har været sjovt at opleve os selv genkendt i et lydværk og indgå i en kunstnerisk proces, hvor vores individuelle stemmer samles i et fælles værk!”

Tilblivelsen var teambuilding i højeste potens, som Mia, Gadens stemmer-guide på Vesterbro udtrykker det: ”Når jeg møder mine kollegaer på gaden, er det nu med kram, hvor det før bare var et hej og et nik. Det er så fedt”.

Les Misérables beskæftiger sig med ”udenforskabet” – dem, der ikke er os, fordi de ikke kan, og vi ikke vil. Forestillingen er en reminder fra en anden tid om at holde fast i det, der til alle tider er vigtigt: medmenneskelighed. Søsterværket er sit eget selvstændige værk, men udspringer af en refleksion over vores forbundethed med hinanden i det byrum, vi deler.

Deep Listening

XYZ Sound Collective har arbejdet sammen med Gadens stemmer på tre workshops ud fra metoden “Deep Listening”, der dyrker en øget bevidsthed om det lydlandskab, vi altid er omgivet af. Metoden træner lydhørhed og har været grobund for at lydliggøre en følelse af samhørighed og fællesskab.

”Vi er hinandens omgivelser, hvorfor det er vigtigt at ikke bare høre, men virkelig lytte. Det her er et værk, hvor skabelsesprocessen har været lige så vigtig som selve værket. Både proces og værk handler om, at vi er sammen i vores væren i verden, og at vi skal skabe tryghed - for alle.”, citat XYZ Sound Collective.

Når byrummet ekskluderer

Vi deler hver dag vores byrum med hinanden, og har et samfundsideal om, at der skal være plads til alle og at alle føler sig trygge. Hvem der skal tages hensyn til og hvordan, er løbende til debat. Netop nu er Københavns Kommune i gang med at gøre det lovligt at sove i parker om natten, så livet kan blive mere trygt for “gadesovere”.

Et ofte omdiskuteret fænomen er “ekskluderende design” fx høj og ubehagelig musik, der gør steder uudholdelige at opholde sig i over længere tid. I nogle tilfælde kombineres musikken også med andre typer af ekskluderende design som automatisk blændende lys, hegn og porte.

Med lydværket har vi omvendt haft fokus på at skabe lyd, der er inkluderende. Lyde, der minder os om, hvad der er livsvigtigt i livet, som vi alle har brug for: samvær, leg, tiltro, åbenhed, hvile og refleksion.

Herunder er et eksempel på ekskluderende lyddesign. Lyden du kan høre på videoen nedenfor stammer fra optagelser, som Projekt Udenfors medarbejdere har lavet på deres telefoner i deres opsøgende gadeplansarbejde. Lydklippene er en del af udstillingen ”Den Udstødende By”, der handler om design og jura, der ekskluderer hjemløse borgere fra byens rum. Læs mere her.

AT LYTTE TIL HINANDEN

Lydværket er inspireret af Les Misérables tematikker, der blandt andet omfatter medmenneskelighed og indenfor- og udenforskab. XYZ er et lydkollektiv bestående af syv lydkunstnere (fire på dette værk), der fandt sammen for ca. 10 år siden omkring en fælles interesse for rumlig lyd. Gadens stemmer er en socialøkonomisk virksomhed, der laver byvandringer om samfundets skyggesider i byer over hele landet, hvor guiderne formidler med udgangspunkt i deres personlige livshistorie om f.eks. stofmisbrug eller hjemløshed.

Hvordan kom dette samarbejde i stand?

Ingvild: Betty er initiativtager, kreativ producent og sparringspartner og satte os sammen med Gadens stemmer. Vi har alle tre parter været med til det hele fra start. Først på et par byvandringer , derefter under tre workshops og så igen i komponeringsrunden. Det er virkelig et samskabt værk.

Hvordan vil I beskrive samskabelsesprocessen med Gadens stemmer?

Amalie: Udgangspunktet var tematikken i Les Miserable; medmenneskelighed og hvordan vi udviser den som samfund. Indbygget var også en kritik af brugen af dark design. Dark design er ekskluderende design i vores fælles byrum f.eks. bænke, der er designet til, at man ikke kan sove på dem, høj musik på togstationer eller blokering af varm luft, så hjemløse ikke kan sove foran det. Vi valgte at fokusere på det inkluderende; hvad der gør, at vi føler, at vi hører til: Hvordan vil vi gerne være sammen i verden? Hvad er samhørighed?

Vi har arbejdet med konceptuel devising, hvor vi startede med at genere materiale sammen med Gadens stemmer-guiderne i tre workshops. Grundkernen i vores workshops var at lytte til hinanden og verden. Her var deep listening-øvelser med til at skabe et fundament for at turde lytte til hinanden. Derefter skabte de lyde, som vi indspillede. I komponeringsfasen satte vi materialet sammen og indsnævrede det med udgangspunkt i guidernes erfaringer og refleksioner. Nu skal værket så ud i det byrum, som vi håber med værket at prikke til, kan blive et mere inkluderende byrum med plads til alle uanset livssituation.

Hvordan faciliterede I de tre workshops med Gadens stemmer?

Lotta: Vi trækker på metoder fra organisationen Popkollo, der støtter piger, kvinder og transpersoner i den svenske musikbranche. Popkollo har fokus på normkritisk lederskab, der blandt andet indebærer at arbejde med tydelige og trygge rammer. Vi startede med fokus på, hvordan vi er i rummet. Hvad giver tryghed i et arbejdsrum? En anden øvelse bestod i, at vi bad guiderne medbringe en genstand, der repræsenterer tryghed for dem.

Ingvild: Ser man på normkritisk lederskab og samarbejde, så handler det om ikke at tage ting for givet om andre og automatisk arbejde ud fra kendte normer. I stedet spørger vi til, hvilke regler netop os som gruppe har brug for, for at kunne være sammen bedst muligt. Alles mening og refleksion er lige vigtig. Vi forsøgte at skabe dette rum til vores workshops gennem forskellige greb blandt andet at sikre, at alle får sagt noget fra start. , Vi ved, at hvis man siger noget de første 20 min., så taler man også senere.

Lotta: Vi har indspillet guidernes refleksioner over steder, hvor de føler sig trygge, og de har haft medbragt tryghedsobjekter. De har også været i ”lydbad”, en øvelse hvor én ligger i midten og de andre står i en kreds omkring personen og skaber lyd med de trygge objekter. Der var mange af deltagerne, der udtrykte, at sådan kunne de godt ligge hele dagen. Der var da også flere, der faldt i søvn. De lyder er også med i værket.

Ingvild: Vi laver en øvelse, lytter aktivt og dernæst forholder vi os til det og taler om, hvad vi kan trække ud af det. Efter hver lytteøvelse talte vi om det, vi havde oplevet – uden at bedømme det. Det giver en fantastisk stemning og fokus i rummet. Vi er inspirerede af deep listening, som er en metode, udviklet af komponist Pauline Oliveros, der handler om at lave meditationslignende øvelser, der åbner for at kunne lytte mere aktivt til verden. Tanken er, at når man begynder at lytte aktivt og bevidst, så kan man bedre samskabe og improvisere.

Hvordan komponerede I lydværket sammen?

Amalie: I komponeringsfasen arbejdede vi med et mind map af lydfiler fra genereringsfasen, som vi inddelte i tematikker. Et overordnet tema, som vi fandt frem til på baggrund af lydoptagelserne og workshopdagene, var ordet livsvigtig og så undertemaerne næring, hvile/ro, tillid, refleksion, leg, tryghed,  åbenhed, og samhørighed. Og så udvalgte vi lyde, der passede til dem.

Der er mange opfattelser af, hvad et kollektiv er. Hvad er det for jer?

Lotta: Kollektivet er en kraft, hvor vi har alles forskellige kundskaber med. Det er samspil og sammenhold. Jeg lærer så meget om mig selv og mit kunstnerskab, når vi skaber værkerne sammen.

Amalie: Der er ingen leder. Vi arbejder med at være facilitator på skift. Hvis der ikke er en dagsorden, så laver vi den sammen. Det skaber mulighed for, at alle kan bidrage.

Ingvild: Vi laver evalueringer undervejs både på det kunstneriske, men også hvis man har en hård periode eller et lille barn, spørger vi: Hvordan kan du være med alligevel? Man kan stadig være med, selvom man har sygdom i familien eller andet, men under andre forudsætninger. Hele livet og personen kan være med. Vi er ligeværdige i alle projekter, selvom der bydes forskelligt ind.

Vil du vide mere?

Gadens Stemmer A.M.B.A. er en socialøkonomisk not-for-profit virksomhed, der udbyder byvandringer i København, Aalborg, Vejle, Odense og Esbjerg med fokus på personlige fortællinger fra et liv som socialt udsat og i skyggen af det ordinære samfund. Gadens Stemmer arbejder for øget livskvalitet gennem mødet mellem mennesker, og at bringe den enkelte guide tættere på uafhængighed af offentlige ydelser. Læs mere her.

XYZ Sound Collective er sammensat af internationale kunstnere, der arbejder og eksperimenterer med rumlig lyd, en bevægelse i musikken, der opstod sideløbende med den første elektroniske musik i 1950’erne. Bevægelsen er karakteristisk for retningen af kunstnere, der stadig i dag bruger den revolutionerende teknologi til at fokusere på nye måder at opleve lyd på. Læs mere her.

Betty Nansen Teatrets søsterværker er støttet af Bikubenfonden.