Bring the drama ball
Tekst:
Andrea Sonne
Foto:
Roza Ahmad og Andrea Sonne
Fra Harlems skjulte saloner til popkulturens centrum.
Ballrooms rødder strækker sig tilbage til 1920'ernes Harlem, skabt af sorte og latinamerikanske transkvinder som et trygt rum i et samfund præget af diskrimination og racisme.
I dag fortsætter traditionen med at fejre mangfoldighed, kreativitet og kærlighed. Og som søsterværk til forestillingen EDWARD II inviterede Betty Miyake Mugler og Solange Owens til ball i forestillingens scenografi med drama, mode og historiske øjeblikke på programmmet.
Naimah Janse. Instagram: @beautieimah.
Cupid Owens. Instagram: @cupid.cph.
Cupid Owens. Instagram: @cupid.cph.
Mystic Eclectic. Instagram: @mystic__eclectic.
Cobra Miyake Mugler. Instagram: @cobramugler.
Københavnsstørsteball
Ballrooms vej til de skrå brædder med Betty Miyake Mugler og Solange Owen
Hvordan var det at være værter til et dansk ball?
Det er fedt at få lov til at gøre noget for sit community. Især i et ressourcesvagt community som ballroommiljøet. Og så er det ekstra fedt at kunne tilbyde et så fantastisk en venue som jeres.
Hvordan vil I beskrive atmosfæren til ball på Bettys scene?
Stemningen var helt i top og atmosfæren elektrisk. Til et ball handler det om at lave sit moment, og det er en fantastisk følelse at stå på runwayen og give sit alt og føle hundredevis af mennesker brøle af dig, fordi de er vilde med det, du gør.
Hvad var jeres oplevelse af teatret, og hvilken rolle spillede lokationen for den samlede oplevelse?
Det er et lidt atypisk venue, men det var helt sikkert med til at elevere stemningen, så det hele blev lidt mere ophøjet. Samtidig hjælper det også til at nå ud til flere forskellige typer, der normalt ikke ville overvære et ball.
Kan I dele et mindeværdigt øjeblik fra Ball?
Hen mod slutningen dukkede Amber Vineyard op ud af det blå. De er det, man kalder en trailblazer og var med til at starte ballroom i Amsterdam, hvor de er fra. Amber Vineyard gik kategorien Sex Siren, så temperaturen i salen blev 1000 grader. Det var et ikonisk øjeblik, som ingen kommer til at glemme.
Og netop derfor var nogle af de største europæiske ballroom-personligheder også kommet hertil fra Paris, Amsterdam, London og Athen.
Niveauet var sindssygt højt.
Og som spectator kunne man se en kreativ og queer energiudladning uden sidestykke.
Hvordan er konkurrenceformatet til et ball?
Når man går en given kategori skal alle dommere synes, du opfylder kriterierne. Hvis de synes det, giver de dig tens. Er de ikke overbevist, kan de choppe dig, og så er du ude. Alle der får tens fortsætter med at battle hinanden til der kun er vinderen tilbage.
Hvilke kategorier kunne man vinde?
Nogle af de helt klassiske kategorier som realness, vogue femme og european runway var repræsenteret.
Realness handler om at overbevise dommerne om, at man er noget, man måske i virkeligheden ikke er. Hvis man er transkvinde, skal man vise dommerne, at ingen ville kunne se, at man ikke er født kvinde.
Vogue Femme er en ekspressionistisk dance battle. Stilarten har sine rødder i vogue magasiner, hvor dansen blev skabt ud fra poseringer i bladene. Madonna lånte bevægelserne i sin ikoniske voguevideo fra 1990, men konceptet opstod oprindeligt fra ballroom.
I European runway gælder det om at have den bedste runway-walk og det mest fashionable outfit. Tænk 1990ernes supermodeller.
Kan I forklare, hvad et house er og dets historiske betydning?
I ballroom er der mange forskellige houses. Et hus er ligesom en familie, hvor man samles som ligesindede, forbereder sig til balls og støtter hinanden generelt. Ofte vil et house en retning, et form for tema, så man kan finde et, der passer specifikt til ens personlighed. Vi er i henholdsvis House of Owens og i House of Miyake Mugler.
Hvem kunne man finde på scenen til ball?
De forskellige houses var selvfølgelig repræsenteret på scenen. Men ideen er, at alle kan deltage. Man skal bare vide, hvad man gør. Og kende til historien. Transpersoner og PoC’s har førsteret, og så skal man være skide god, for ellers får du jo et chop. I København er der sessions hver søndag, hvor folk øver sig til disse balls, og der kan man bare møde op og træne, til man er klar til at gå på scenen og få sine 10s.
Hele historien bag ballrooms
Den underjordiske ballroom-scene har sine dybe rødder i 1920’ernes Harlem, New York, hvor sorte og latinamerikanske transkvinder og drag queens skabte et nyt safe space, en modreaktion på den racisme, de mødte i den hvide skønhedskonkurrence-scene. Ballroom blev ikke blot en flugtvej fra undertrykkelse, men en kreativ oase, hvor transkvinder af farve fandt fællesskabets tryghed og mulighed for at udtrykke det, som det offentlige rum nægtede dem.
Gennem årene udviklede ballroom-kulturen sig til at omfavne en mangfoldighed af nye kategorier, og den blev et fristed for alle queer personer af farve, der her kunne udfolde deres identiteter og kreative potentiale i en verden, der ellers ikke gav dem plads.
Selvom ballroom-fællesskabet i dag er mindre opdelt end tidligere, er det vigtigt at huske, at dets rødder og lederskab hviler på skuldrene af mennesker af farve. Vi understreger derfor, at den underjordiske ballroom-scene fortsat står som en bastion mod enhver form for racisme, homofobi, transfobi, ableisme, kropsskam eller anden diskrimination. Ballroom byder alle velkommen og hylder diversiteten – uanset race, køn, etnicitet, krop eller status. Det er et sted præget af kærlighed, kreativitet, enhed og gensidig respekt.
Hvis du ikke selv er en person af farve eller har queer-erfaring, beder vi dig huske, at du er gæst i ballroom-fællesskabet. Følg reglerne med samme respekt som alle andre, vær bevidst om den plads, du indtager, og du vil blive mødt med åbne arme.