Bettys procesdesign
Et procesdesign er en oversigt over de vigtige nedslag i processen med at lave en Betty-forestilling fra den første idé til premiere og efterfølgende evaluering. Alle vores procesdesigns er designet med henblik på at understøtte kollektiv samskabelse. Når vi procesdesigner, starter vi med den kunstneriske vision. Vi skræddersyer procesdesigns, så de passer til den enkelte forestillings kunstneriske vision og behov, men de fleste procesdesigns har en række grundpiller, der tager hånd om både relationelle, skabelses- og beslutningsprocesser. Disse grundpiller præsenterer vi med modellen i de fire overordnede faser: OPSTART, FORPROCES, PRØVEFORLØB og AFRUNDING.
Procesdesignet udarbejdes
Procesdesignet udarbejdes af teatrets ledelse i tæt samarbejde med det kunstneriske hold og rummer en fleksibilitet over for de drejninger, omveje og fejlskud kollektive processer uvægerligt tager. Procesdesignet genforhandles både fra værk til værk og løbende i processen i takt med at materiale genereres og sorteres. De centrale grundpiller, rammer, aftaler og datoer for processen samles i et RAMMEBREV, der er et grundelement i et BETTY UDVIKLER procesdesign. PROCESMØDER med repræsentanter fra alle teatrets afdelinger hver anden uge skal sikre at processen holdes på sporet.
opstart
Det, der er karakteristisk for vores opstart, er, at vi arbejder med at sikre os at alle involverede kunstnere ønsker at arbejde samskabende, dele ufærdige skitser og at f.eks. skuespillere er komfortable med at underskrive en kontrakt, før de ved, hvilken rolle de skal spille. Vores værker er fra starten bygget op omkring de mennesker, der indgår. Det betyder, at repertoire- og castingvalg starter med kunstnerne.
Opstartens enkelte dele
Kunstnerskaber og repertoirevalg
Repertoirevalg starter med kunstnerskaber og praksisser, ikke projekter. Vi starter med at spørge: Hvad er den enkelte kunstner optaget af? Ofte udspringer Betty-forestillinger af en eller flere kunstneres ideer eller nysgerrighed - ikke som en allerede defineret opgave eller titel besluttet af en ledelse.
Konceptmøder / kunstnerisk profil
Indhold, koncept, samtidsrelevans, cast, procesdesign og sammenhæng med teatrets øvrige repertoire diskuteres, kvalificeres og fastlægges på møder med kunstnerne og på procesmøder, hvor alle afdelinger er repræsenteret.
Materialeafsøgning / materialeworkshop
Nogle gange afholder vi en workshop, før vi har sat et fuldt hold og fastlagt materiale med henblik på at vælge materiale eller tematisk fokus. Instruktør og/eller koreograf undersøger sammen med en gruppe performere en tematik, et eller flere tekstforlæg eller et fysisk sprog.
Holdsætning
I tæt samarbejde med teatrets ledelse sætter instruktør og koreograf, scenograf eller dramaturg det kunstneriske hold.
Casting-workshop
Den første workshop bruges på nogle produktioner til at caste skuespillere, musikere, dansere m.fl., da det prioriteres, at alle medvirkende kan og ønsker at arbejde kollektivt samskabende.
Selvstændig forberedelsestid
Det konceptuerende hold arbejder selvstændigt og afholder møder i eget regi om de første spæde idé- og koncepttanker.
Rammemøde
Rammemødet afholdes, når beslutning om realisering er truffet. Med til rammemødet er teatrets direktør-duo, produktionsleder, proceskonsulent samt det konceptuerende hold; instruktør, scenograf, koreograf, musiker, kostumedesigner, dramatiker og dramaturg. Til mødet præsenteres den kunstneriske vision og de forskellige fagligheder taler om deres rolle i processen. Rammemødet er en samarbejds- og forventningsafstemning, både processuel og kunstnerisk. Workshopforløbet skitseres. Hovedoverskrifter til workshops eksempelvis bauprobe, musik, tekst besluttes. Det hele samles i rammebrevet, der gemmes på teatrets fællesdrev, så det er tilgængeligt for alle.
Et godt råd til opstarten
Lav en grundig forventningsafstemning. Vi deler vores værdier og metoder til samskabelse og spørger vores samarbejdspartnere: Hvordan drømmer du om at arbejde? Har du erfaring med samskabelse? Det er vigtigt at forstå deres proces, så vi kan dele den med resten af huset. Vi afstemmer kalendere, så der er synlighed i processen om, hvad man skal og hvornår.
FORPROCES
Det særlige ved vores forprocesser er, at der er afsat tid til tværæstetisk samskabelse i en række workshops. Workshopforløb designes, så det giver mening i forhold til de traditionelle deadlines for scenografi, kostumer og manuskript. Det vil sige, at workshops, hvor vi tester scenografielementer, placeres før skitseafleveringen.
Workshop-designmøde
Før hver workshop udarbejder det konceptuerende hold et undersøgelsesdesign. Det konceptuerende hold beskriver den overordnede undersøgelse i 10 linjer.
WORKSHOP#1
Den første workshop er kendetegnet ved, at mange parametre, inklusive scenografi og kostumer der har de tidligste afleveringsdeadlines, stadig er meget åbne. Der kan eksperimenteres og idékvalificeres i forhold til ideer til scenografi og kostumer. De første skitser til manuskriptet kan testes.
Deadline 1. udkast til manuskript
1. udkast til manuskript læses inkl. efterfølgende feedback.
Skitseaflevering
Den første skitse til scenografi afleveres, og teatrets produktionsafdeling giver feedback og justerer i samarbejde med scenografen.
WORKSHOP#2
Sidste chance for test af scenografi og kostumer. Ofte er der en reading af manuskriptet. Musik testes.
Projektering
Økonomi og budget fastsættes
Modelaflevering
Den færdige scenografi-model afleveres. Instruktør, scenograf m.fl. præsenterer koncept, scenografi og kostumer.
WORKSHOP#3
Her fokuseres der ofte på fysikalitet, karakter- og tekstarbejde.
Manuskriptdeadline
Manuskriptdeadline for det endelige manuskript ligger typisk 1 måned før prøvestart, men manus holdes åbent, ændres og udvikles langt ind i prøveforløbet, så det tilpasses iscenesættelsen.
Et godt råd til forprocessen
Idékvalificering er en central del af forprocessen. Vi har fokus på ikke at skyde ideer ned, men i stedet være nysgerrige og spørge: Hvad skal det kunne? Hvordan kan vi fokusere undersøgelsen? Hvordan kan vi teste denne idé 1:1? Hvad er det mest centrale i værket?
PRØVEFORLØB
Det, der kendetegner vores prøveforløb, er, at der ud over de traditionelle produktionsmøder, læseprøve, gennemspilninger og feedbacksessions er indlagt klassens time og metamøder. Klassens time og metamøder tager hånd om relationelle aspekter og trivsel på produktionen.
Prøvestart / læseprøve
Hele manus eller dele af det læses højt. Det konceptuerende hold præsenterer koncept, scenografi og kostumer m.m. for hele huset.
Klassens time x 2
Inspireret af folkeskolens klassens time er ”klassens” trivsel i fokus. Der kan vendes stort og småt over morgenmad. Det er samarbejdssessions, der har fokus på det relationelle (der ikke producerer materiale). Kommunikationsafdelingen er med til ét af møderne.
Produktionsmøder
Ugentlige produktionsmøder, hvor der gøres status over produktionen, hvad mangler, hvad skal prioriteres m.m.
Metamøder
Metamøder finder sted 1-2 gange i løbet af prøveforløbet. Her mødes teatrets ledelse, produktions- og kommunikationsafdeling og taler generel trivsel. Hvilke behov er der, hvordan støtter vi holdet og hjælper med at fokusere og prioritere kræfterne.
Dramaturgmøder/feedback
Dramaturgen giver feedback til instruktøren, der tager feedback med til resten af holdet.
Åben prøve / prøvepublikum
2-3 uger inden premieren inviteres publikum ind til en åben prøve. På udvalgte produktioner inviteres et prøvepublikum ind.
Opløb
De sidste 3 uger frem mod premieren går vi i opløb. Der lukkes ned for nye ideer, og der fokuseres på at lave forestillingen færdig. Her går alle ud i deres individuelle fagligheder. Eksempelvis koncentrerer skuespillerne sig om deres grundarbejde med rollen og slipper medansvaret for den overordnede dramaturgi.
Gennemspilninger
Der er indlagt en række gennemspilninger i prøveforløbet, hvor teatrets produktions- og kommunikationsafdeling er med, så alle ved, hvor forestillingen bevæger sig hen. Til gennemspilninger inviteres også teatrets kunstneriske råd, der giver feedback til holdet.
Generalprøve og forpremierer
Forestillingen spiller for første gang for en fuld sal publikummer.
Premiere efterfulgt af spilleperiode
Et godt råd til prøveforløbet
Alle er budt tidligt op til dans i samskabelse. Derfor investerer alle meget af sig selv og mange parametre holdes åbne i forprocessen. I prøveforløbet er det derfor vigtigt at håndtere, at der bliver sorteret i materialet og italesætte fravalg ved tydeligt ved at sige: Nu bliver det her parameter ikke en del af forestillingen.
Evaluering med det kunstneriske hold
Processen evalueres med fokus på elementer, der kan forbedres fremover ca. 1 måned efter sidste spilledag.
Evaluering med Betty Nansen Teatrets faste personale
Processen evalueres med fokus på elementer, der kan forbedres fremover.
Et godt råd til afrundingen
Sid ikke fast i de ting der gik mindre godt, men fokuser på hvad der kan gøres bedre næste gang. Vi spørger: Hvad har vi lært? Skal vi gøre noget konkret i forhold til fremtidige produktioner?
Workshopdesign
Et workshopforløb er skræddersyet til den enkelte forestillings ønsker og behov og starter 6 måneder til 2 år før prøvestart. Workshop-periodernes varighed varierer. Vi giver teknisk og kunstnerisk sparring løbende, ligesom vi stiller teatrets resurser til rådighed. Hovedformålet er at give tid og rum til at teste ting 1:1 og holde materialet åbent.
FØR WORKSHOP
UNDERSØGELSESDESIGN OG FORBEREDELSE
Rammemøde
Det konceptuerende hold præsenterer konceptet. Workshopforløbet skitseres. Proceskonsulenten koordinerer kalendere.
Designmøde
Det konceptuerende hold møder proceskonsulenten. Hovedfokus for workshoppen besluttes f.eks. fokus på tekst / scenografi / lyd. Overordnede undersøgelsesspørgsmål samt ønsker til rum, rekvisitter, lyd, lys, bauprobe udarbejdes af holdet på skrift senest 3 uger før workshop-start.
Afviklingsmøde
Proceskonsulenten, produktionslederen og forestillingslederen laver plan for afvikling. Produktionslederen er bindeled mellem produktionsafdelingen og det kunstneriske hold. Proceskonsulenten står for prøveplan, kontakt til kommunikationsafdeling, konsulenter og fotografer.
UNDER WORKSHOP
INTRODUKTION, DOKUMENTATION OG OPSAMLING
Introduktion
Instruktøren introducerer til workshopdesignet, laver en fælles forventningsafstemning og introducerer proceskonsulentens rolle i forløbet.
Materialer
Noter og videomateriale er tilgængeligt efter hver workshop.
Midtvejsevaluering
På workshops over 1 uges varighed afholdes en midtvejsevaluering med det kunstneriske hold inkl. sparring med produktionsafdelingen.
Opsamling
Sidste workshopdag laver instruktøren en kort opsamling på holdets erfaringer.
EFTER WORKSHOP
OPSAMLING OG OVERLEVERING
Opsamlingsmøder
Senest to uger efter workshoppen afholdes opsamlingsmøder med hhv. kunstnerisk og teknisk fokus, hvor overlevering til næste workshop planlægges.
Essensudvinding
Proceskonsulenten formulerer en essensudvinding på skrift senest 3 uger efter workshop.
Et godt råd til workshop-designet
Lav et workshopdesign med klare overskrifter (eks. karakterudvikling) og specifikke undersøgelsesspørgsmål (hvordan kan de fire skuespillere spille den samme karakter?)